Četvrti razredi su završni razredi u ovoj fazi školovanja, jer se prelaskom u peti razred organizacijski mijenja izvođenje nastave. Učenici moraju u svoj raspored sati upisati nešto više predmeta, dakle i više nastavnika sudjeluje u njihovom odgoju i obrazovanju.
Da bi učenici bili pripremljeni za promjene koje ih čekaju, trebaju svladati određene vještine i usvojiti određena znanja. Svakako su najzahtjevniji materinski jezik, matematika te priroda i društvo.
Cilj nastave prirode i društva je
- da djeca dožive i osvijeste raznolikost, složenost i međusobnu povezanost svih čimbenika koji djeluju u čovjekovu prirodnom i društvenom okružju
- da razvijaju pravilan odnos prema ljudima i događajima,
- da snošljivost i otvorenost za prihvaćanje tuđih zamisli
- da razvijaju zanimanje za pojave u prirodnoj i društvenoj sredini
Zadaće
Učenik treba :
- Upoznati svoje okružje (obitelj, razred, školu, mjesto, zavičaj, državu)
- Istraživati i upoznavati zavičajne posebnosti (kulturu i običaje)
- Razvijati sposobnost snalaženja i prostoru i vremenu
- Otkrivati i upoznavati živu i neživu prirodu, njezinu raznolikost, povezanost i promjenjivost
- Oblikovati pozitivan vrijednosni sustav prema živim bićima i prirodi kao cjelini
- Razvijati poštovanje prema prirodnoj, kulturnoj i društvenoj sredini te odgovoran odnos prema okolišu
- Razvijati i sustavno unaprjeđivati zdravstveno-higijenske navike
- Biti osposobljen za pravilno i sigurno ponašanje u prometu
- Upoznati svoja prava i dužnosti i prava drugih ljudi u neposrednom okruženju
Nastava hrvatskog jezika u četvrtom razredu predstavlja završetak jednog ciklusa koji je započeo polaskom učenika u prvi razred. Proces, koji možemo nazvati osnovna pismenost, sadržava, prije svega, usvajanje sposobnost čitanja i pisanja optimalnom brzinom.
Cilj nastave hrvatskog jezika je višestruk, a očituje se sljedećim odrednicama:
- Razvijati svijest o potrebi upoznavanja, učenja i njegovanja hrvatskog jezika
- Stjecati ljubav prema hrvatskom jeziku i svim njegovim različitostima-zavičajni govor
- Razvijati jezične sposobnosti
- Razvijati jezikoslovno mišljenje
- Osposobiti učenike za uporabu standardnog hrvatskog jezika
- Njegovati zavičajni govor
- Razvijati kulturu čitanja i estetski ukus učenika na umjetničkim tekstovima
- Razvijati kulturu govorenja, slušanja, pisanja, gledanja scenskih i filmskih ostvarenja
Zadaće hrvatskog jezika proizlaze iz postavljenog cilja i određene su programski, a očituju se kao odgojne, funkcionalne i obrazovne.
- Osposobljavati učenike za slušanje, čitanje, govornu i pisanu komunikaciju
- Upoznati i bogatiti rječnik te usvajati temeljne komunikacijske pravogovorne i pravopisne zakonitosti hrvatskog jezika
- Upoznavati i usvajati slovničko/ gramatički standard
- Osposobiti učenike za usmeno i pismeno izražavanje (razgovaranje, pripovijedanje, prepričavanje, opisivanje )
- Upoznavati dječja književna djela hrvatske i svjetske književnosti
- Upoznavati, poštovati i njegovati nacionalni i kulturni identitet
- Razvijati intelektualne, socijalne , komunikacijske i stvaralačke sposobnosti
Osnovni cilj takvog jezično – izražajnog pristupa nastavi hrvatskog jezika je razvijati temeljnu jezičnu djelatnost, prije svega razvijati govorno i pisano izražavanje u svakodnevnim situacijama.
U četvrtom razredu su ovi ciljevi i zadaće u najvećoj mogućoj mjeri ostvareni, te učenici kreću u nastavak obrazovanja osposobljeni za pravilno korištenje hrvatskog jezika u svim oblicima.
Matematika u četvrtom razredu
Na kraju školske godine učenici četvrtog razreda iz matematike moraju ponijeti sljedeća znanja i vještine, te trebaju znati:
- O brojevima do milijun
- Brojiti, pisati i čitati brojeve do milijun
- da svaki broj označava količinu predmeta u skupu
- nastajanje niza prirodnih brojeva
- uspoređivati brojeve do milijun
- višekratnike brojeva 1000,10000,100000 – tisućice T, desttisućice DT, stotisućice ST
- dekadske jedinice 10, 100, 1 000, 10 000, 100 000, 1 000 000 te mjesne vrijednosti znamenaka ostalih brojeva do milijun
- O zbrajanju i oduzimanju
- pisano zbrajati brojeve do milijun- znati izračunati i obrazložiti
- pisano oduzimati brojeve do milijun i znati obrazložiti
- O množenju i djeljenju
- znati kako se množi višeznamenkasti broj brojem 10 ili 100
- znati izračunati i obrazložiti kako se množi ako je umnožak jednoznamenkastog faktora i broj pojedinih dekadskih jedinica veći od 9
- množiti višeznamenkaste brojeve s 10 i 100
- pisano množiti višeznamenkaste brojeve dvoznamenkastim brojevima
- znati ispravno potpisivati djelomične umnoške i znati obrazložiti
- pisano dijeliti višeznamenkaste brojeve dvoznamenkastim brojevima
- pisano množenje i dijeljenje znati primijeniti u tekstualnim zadacima
- O geometrijskim sadržajima
- što je kut, vrste i crtanje kuta
- što je trokut, vrste i crtanje trokuta
- što je pravokutnik, kvadrat i crtanje istih
- mjerenje površine geometrijskih likova
- kvadar, kocku znati bridove, strane i vrhove
- mjerenje obujma geometrijskih tijela